Reklamy

To wszystko dzieje się naprawdę.

Jeśli czegoś wyjątkowo nam brakowało przez ostatnie kilkanaście miesięcy, to jest to fizycznie odbywający się Unsound. Interdyscyplinarny, chociaż poświęcony przede wszystkim, przekraczającej na różne sposoby rozmaite granice, muzyce festiwal to światowa marka, która prezentuje najbardziej interesujące zjawiska z całego świata. Zeszłoroczna, online’owa edycja Intermission była czasem zadumy i odnalezienia się w nowej rzeczywistości, ale nie była pozbawiona świetnych dźwiękowych momentów. Teraz krakowska impreza jest gotowa na stacjonarny powrót. Edycja pod hasłem deep authentic to nadal forma przejściowa – mniejsza pod względem ilości dni oraz występów, ale równie bogata w przemyślenia i odważne pomysły. Festiwal odbędzie się w Krakowie i potrwa 5 dni – od 13 do 17 października. Formuła poszczególnych wydarzeń będzie uzależniona od obowiązujących w tym czasie wytycznych dotyczących wydarzeń z udziałem publiczności, a limitowana pula karnetów wejdzie do sprzedaży 20 lipca o godzinie 16 i będzie można je nabyć za pośrednictwem Going oraz w salonach Empik w całej Polsce.

A jak wygląda program? Właśnie poznaliśmy pierwsze personalia artystek oraz artystów, którzy zagoszczą na wyjątkowej edycji festiwalu. Nawiązaniem do edycji Intermission będą premierowe wykonania na żywo kompozycji oraz występów powstałych na potrzeby tamtej odsłony. Jednym z nich będzie Weavings Nicholasa Jaara. Chilijsko-amerykański producent zaprezentuje improwizowaną, wymyśloną przez niego kompozycję z udziałem szesnastki artystek i artystów z całego świata. W tym ensemble’u znajdzie się, podobnie jak przed rokiem, Angel Bat Dawid. Klarnecistka i wokalistka to jedna z najciekawszych postaci współczesnego, zaangażowanego jazzu, co pokazała na pasjonującym albumie The Oracle oraz płonącym od emocji albumie LIVE. Na deep authentic zagra także solowy koncert.

Występ Roberta Aiki Aubrey Lowe’a, znanego także jako Lichens, nie byłby żadnym zaskoczeniem. Niespodzianką może być jednak fakt, że kompozytor zjawi się w Krakowie z premierą swojej ścieżki dźwiękowej do horroru Candyman – remake’u klasyka z lat 90-tych. Towarzyszyć mu będą m.in. Matthew Morandi, Randall Dunn, Resina, Brent Arnold, Hubert Zemler oraz muzycy Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble. Równie specjalny występ przygotuje Eartheater, która zagra materiał ze swojej zeszłorocznej płyty Phoenix: Flames Are Dew Upon My Skin w asyście Phoenix Ensemble – kameralnego zespołu utworzonego przez krakowskie muzyczki. Shackleton i Wacław Zimpel nie mogli dotrzeć w 2019 roku na Unsound by zaprezentować swój rewelacyjny materiał Primal Forms. Ale pojawią się z nowym programem zatytułowanym The Spirit Still Remains. Hubert Zemler oraz Miłosz Pękala zagrają z kolei utwory producentki Jlin oraz swoje własne kompozycje zainspirowane dorobkiem Krzysztofa Pendereckiego. Wspomoże ich pianista Grzegorz Tarwid. Zosia Hołubowska i Julia Giertz poprowadzą „dźwiękową ceremonię godzenia się ze stanem zawieszenia” zatytułowaną Wspólnota żałoby.

A co z bardziej klubową stroną festiwalu? Nie bójcie się. Nasz ulubieniec Danny L Harle pokaże czym jest HARLECORE, który zilustruje Sam Rolfes. Julek Płoski zagra materiał ze swojej świetnej EP-ki Human Sapiens, a pierwszy live act w swojej karierze przedstawi LSDXOXO. Specjalny back2back przygotują, legenda footworku, RP Boo oraz, niezwykle kreatywna, Sherelle. Synergiczny będzie też projekt AceMoMa, którzy tworzą AceMo oraz MoMa Ready.

Unsound to nie tylko program muzyczny, co udowodnią m.in. Holly Herndon i Matt Dryhurst, którzy poprowadzą na żywo jedną ze swoich audycji z cyklu Interdependence. Odświeżającym doznaniem będzie też kontakt z Machine Listening – interdyscyplinarnym projektem, który przygląda się strukturze i naturze dźwięku.

To nie wszystko, co znalazło się w pierwszym ogłoszeniu unsoundowych rewelacji. Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie festiwalu.

WIĘCEJ